Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

11 december 2019 | 13 Kislev 5780

Behalalotcha

Behalalotcha

De sidra Beha’alotcha begint met de opdracht van de Eeuwige aan Mosjé om tegen Aharon te zeggen dat hij de Menora in de Misjkan (de lamp in de Tabernakel, het draagbare Tempeltje van de tocht door de woestijn) zo moest maken dat alle lichten naar voren wijzen. En dan zegt Tora: “En aldus deed Aharon”(Bemidbar [Numeri] 8:3). Dat laatste lijkt nogal vanzelfsprekend, waarom zou Aharon iets anders doen dan hem gezegd werd? En daarom vindt Rasji dat deze regel een commentaar verdient. “Deze regel is er om Aharon te loven omdat hij niet afweek (van hetgeen God aan Mosjé had gezegd). En dat op zich geeft weer aanleiding voor een opmerkelijk commentaar van Mordechai Yosef Leiner in Me Hasjiloach.

Om te beginnen moet je weten dat er tot op de dag van vandaag een debat is in Orthodoxe kringen over de mate waarin je plezier mag beleven aan het doen van mitswot. Aan de ene kant zijn er mensen die zeggen dat je de mitswot alleen maar moet doen “le-Sjem Sjamajim”, omwille van God. God heeft gezegd dat je al die dingen moet doen, zoals een Seder op Pesach of rusten op Sjabbat. Stel je voor dat je dat leuk vindt, dan doe je ze misschien wel voor jezelf en niet voor God. Het komt er dus, volgens deze mening, op aan de mitswot zo uit te voeren dat je er zelf het minste plezier aan beleeft. Of althans, je zo op te stellen dat het er op lijkt dat je er geen plezier in hebt. En de mensen om je heen dus ook niet.

Aan de andere kant zijn er stromingen in de orthodoxie, waaronder Chassidische stromingen, die zeggen dat de mitswot op de eerste plaats bedoeld zijn om vreugde te geven en dat wie ze doet met een koud hart in wezen een zondaar is.

Leiner grijpt Rasji’s woorden aan om deze les nog een keer te leren. De Talmoed shrijft voor om, vóór de regalim (de pelgrimsfeestdagen, Pesach, Sjavoe’ot en Soekot) in het mikwe te gaan, zodat je niet onrein bent. Voor Leiner is het doen van de mitswot zonder vreugde als het aanraken van een dood dier, het veroorzaakt (geestelijke) onreinheid. Voor Aharon was het de eerste keer dat hij de menora aanstak, hij deed het daarna steeds weer op dezelfde manier. De kunst is de mitswot te vervullen met de vrolijkheid en intentie van een eerste keer, en dat steeds opnieuw. Het moet steeds opnieuw de eerste keer zijn, zonder verandering.

De moderne psycholoog vertelt ons dat geen mens iets doet zonder daar iets voor terug te krijgen. Je kunt de mitswot vervullen met vreugde of met een lang gezicht. Of wij ons nou laten voorstaan op onze vrolijkheid of op onze “le-Sjem-Sjamajim cool-heid”, het maakt niet uit, er is toch altijd een element van eigenbelang. En ach, als het toch niet uitmaakt, doe ik de mitswot liever lachend. Dan lacht er ook nog wel eens iemand terug. En wie weet lacht God dan ook mee.

Nieuws

De Rabbijn legt uit: Vechten met God/jezelf... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>

december

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31