Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2021 | 11 Tammuz 5781

Ekev

Ekev

Ekev

De namen van de sidrot van Tora zijn, zoals jullie weten, gewoonlijk ontleend aan het eerste betekenisvolle woord van de tekst. De sidra van deze week is geen uitzondering. Het eerste woord van deze sidra is een vorm van het werkwoord 'zijn' en daarom te algemeen. De sidra is daarom genoemd naar het tweede woord, Ekev. Maar wat betekent dit woord? De letterlijke betekenis van Ekev is 'hiel', de achterkant van een voet. Maar in deze zin wordt het hier niet gebruikt. Gewoonlijk wordt het hier vertaald als 'als' of 'wanneer', (wat volgt op, in de voetstappen van) maar dan met meer nadruk. 'Wanneer u zich gehoorzaam houdt aan deze voorschriften zal de Eeuwige uw God zich van Zijn kant houden aan wat Hij uw voorouders in Zijn goedheid heeft beloofd..' (Dewarim [Deuteronomium] 7:12)

Maar omdat het woord onduidelijk is, is er ruimte voor de commentatoren om een extra betekenis toe te voegen. Wanneer zal de Eeuwige Zijn kant van de belofte houden? De wereld zit niet zo simpel in elkaar dat, wie zich houdt aan de geboden, daar de volgende dag de vruchten van plukt. De belofte is voor later, voor de komende wereld, zegt de Midrasj, nadat wij onze voetstappen hebben gezet.

Rasji geeft een meer hier-en-nu uitleg. Ekev betekent voor hem: ook de eenvoudige voorschriften die wij gewoonlijk onder onze hiel vertrappen moet je houden. Ramban (Rabbi Mosje ben Nachman, 13e eeuw) geeft een voorbeeld van zo'n eenvoudig voorschrift dat wij makkelijk onder onze voet vertrappen, 'mamon', geldzaken.

Het lijkt een makkelijke indeling, eenvoudige en zware voorschriften. Niet moorden hoort vast bij de zware voorschriften, maar het kost (neem ik maar aan) de meesten van ons niet veel moeite om dit gebod te houden. Niet werken op Sjabbat is al een stuk lastiger. De regels voor Sjabbat zijn in de loop van de tijd zo complex geworden dat zelfs in de orthodox-joodse wereld gezegd wordt dat een ideale Sjabbat niet te houden is.

Stel, ik zie iemand iets doms doen, zoals teveel betalen voor iets dat iemand koopt. Als iemand mij teveel geld geeft, zeg ik daar gewoonlijk wat van omdat dat ook de manier is waarop ik zelf hoop behandeld te worden. Ik heb ook mijn kinderen opgevoed met het bewustzijn dat je je dient te gedragen en niet zomaar moet graaien, alleen omdat het kan. Ze houden zich (hoop ik) aan het gebod om eerlijk zaken te doen. Het valt mij echter op dat in de financiële wereld het gewoon wordt gevonden om geld te pakken als het te krijgen is. Misschien wel omdat het niet zo duidelijk is welke persoon van vlees en bloed daarbij de verliezer is. Het blijft dan gaan om hetzelfde "makkelijke" gebod. Maar blijkbaar wordt het een stuk moeilijker je er aan te houden in een wereld van anonimiteit, als de verleiding maar groot genoeg is.

Ik heb Marijn Alders, een foto-journaliste gevraagd voor iedere sidra, als een eigen commentaar, een foto te nemen. Deze week de eerste. Marijn schrijft:

Voor de foto die ik heb beloofd als commentaar op sidra Ekev, ben ik tussen 130.000 honingbijen gaan staan. Een korte uitleg is misschien niet overbodig. Behalve dat een bijenvolk een mooie eenheid is die voortdurend bouwt aan een gezamenlijk doel, wordt wel eens beweerd dat zonder bijen ons hele ecosysteem in gevaar is, omdat bijen een groot deel van onze landbouwgewassen bestuiven. Waar of niet waar, dat beeld kwam bij mij op na het lezen van één van de commentaren op de sidra van deze week. Daarin werd uitgelegd dat de kleine mitzvot net zo belangrijk zijn als de grote. Ogenschijnlijk onbelangrijke zaken kunnen consequenties hebben, die veel verder strekken dan vooraf te zien of bedenken is.(www.marijnalders.nl)

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30