Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

27 september 2021 | 21 Tishri 5782

Lech Lecha

Lech Lecha

De sidra van deze week is misschien wel de meest centrale tekst in Tora. Awraham (die dan nog de naam “Awram” heeft), krijgt de opdracht om weg te trekken uit Haran, de plaats waar zijn vader, Terach, met zijn gezin was komen wonen: “De Eeuwige nu zei tegen Abram: Gaat u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u zal tonen. Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn. Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.” (Beresjit [Genesis] 12:1-3)

Abraham Joshua Heschel noemt Jodendom een godsdienst die tijd heiligt. Niet de gebouwde kathedralen of synagogen hebben wijding, het zijn juist de Sjabbat en de feestdagen die als het ware kathedralen in de tijd zijn, momenten van ons leven waarop wij heiligheid kunnen waarnemen. Of hij helemaal gelijk heeft, en of Joden hun godsdienst altijd zo hebben gezien, is wel een beetje de vraag. Ook de Tempel in Jerusalem heeft een centrale plaats in onze traditie, een plaats met grote symbolische waarde.

Wat je volgens mij wel kan stellen is dat Jodendom, zoals we het kennen vanaf het prille begin in Tora, een draagbare godsdienst is. God zoekt Awraham op in een plaats in wat nu Syrië is en gaat met hem mee naar het land dat Hij hem zal laten zien. God stuurt Awraham niet weg, Hij reist met hem mee, misschien wel voor hem uit. Ons beeld van God is ingekleurd door filosofen. Het is voor ons een gewone gedachte dat God, die immers de Schepper van hemel en aarde is, universeel, alwetend en almachtig is. Hij is overal en kan alles, is dus nergens specifiek en doet niet iets in het bijzonder. De God die je in Tora tegenkomt is juist de God die met je meegaat en die overal is waar je Hem of Haar aanroept. Het is jouw eigen persoonlijke God.

Onze geschiedenis kent vele ballingschappen. In Tora komen we de slavernij in Egypte tegen. Grote delen van Tenach (de Hebreeuwse Bijbel) hebben de Babylonische ballingschap als thema (586-538 voor het begin van de gewone jaartelling). Wij leven nog steeds in de periode na de val van de tweede Tempel in het jaar 70, een periode van hernieuwde ballingschap. Het is de ervaring van veel Joden dat zij, gedwongen door geweld of door armoede, afscheid moesten nemen van hun ouders, hun geboorteland moesten verlaten om elders een beter leven te zoeken. Het is geen toeval dat de Tora ons wil leren hoe wij de relatie met God moeten begrijpen, ook wanneer wij ons niet echt op onze plaats weten. Het beeld van God als degene die op de een of andere manier je leven stuurt, zelfs in richtingen die je zelf misschien niet van tevoren gekozen hebt, is de kracht van het Jodendom, de reden dat we alle eeuwen door terug gegrepen hebben op de Tora als boek waarin wij God kunnen ontmoeten. De reden dat we er nog steeds zijn. 

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

september

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30