Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2021 | 11 Tammuz 5781

Misjpatim

Misjpatim

“Misjpatim”, de naam van de sidra van deze week, betekent “regels” of “wetten”. Veel van de regels zijn bedoeld voor rechters die uitkomst moeten bieden in geschillen tussen mensen, maar daarnaast bevat de sidra ook andere zaken, bijvoorbeeld: “De eerstelingen van de eerste vruchten van uw land moet u in het huis van de Eeuwige, uw God, brengen. U mag een bokje niet koken in de melk van zijn moeder” (Sjemot [Exodus] 23:19). Het tweede deel van de zin is de bron voor het gebruik in het Jodendom om melk- en vleesproducten gescheiden te houden en niet in één maaltijd te eten. Het eerste zinsdeel roept op om eerstelingen, de eerst oogst van je land, naar de Tempel in Jerusalem te brengen. Tora zegt dat je jezelf drie keer in het jaar aan God moet tonen en je moet niet met lege handen komen.

De twee zinsdelen lijken niet veel verband met elkaar te hebben maar ze zijn aanleiding voor Mordechai Yosef Leiner (de Izbitser rebbe) om te spreken over twee soorten gedrag. Je eerste vruchten niet zelf opeten maar bewaren om ze uiteindelijk naar de Kohen in de Tempel te brengen, wijst op gematigd, afwachtend gedrag. Leiner zegt dat dit gewoonlijk de juiste houding is. Zijn beschrijving lezende, denk ik dat hij het bedoelt zoals wij tegenwoordig spreken over “uitgestelde satisfactie”. Het is vaak goed om er niet “voor te gaan”, maar het plezier te verleggen naar de toekomst. Een vrucht snel opeten is maar even lekker. Je God’s satisfactie voorstellen wanneer je de vrucht in de Tempel offert, is vast de moeite van het jezelf inhouden waard.

Ik was wat verbaasd dat voor Leiner het verbod om het bokje te koken in de melk van de moeder juist duidt op gehaast of vlot soort gedrag. Zowel melk als een bokje zijn voor hem symbolen van snelheid. Ik kan mij dat in het geval van het bokje wel voorstellen, bij melk wat minder.

In een traditionele commentarenbundel zoals Me Hasjiloach vertelt de schrijver gewoonlijk niet waarvoor hij zijn stukjes heeft geschreven. Leiner gebruikt verhoudingsgewijs veel woorden om nadrukkelijk, een aantal keren achter elkaar, aan te geven dat, wanneer de situatie het vraagt, snelheid van handelen wel degelijk goed is. Hij haalt er zelfs een zin uit Misjle [Speuken] (21:31) bij “Een paard moet voorbereid zijn voor de dag van oorlog, de overwinning is dan voor de Eeuwige” (ik heb de vertaling een beetje aangepast aan het gebruik in deze uitleg). Ik vermoed dat de schrijver een specifieke gebeurtenis in gedachten heeft. Misschien iets van stroperigheid in zijn eigen omgeving of in de gemeenschap waarin hij leefde. 

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30