Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

11 december 2019 | 13 Kislev 5780

Naso

Naso

De sidra Naso is op een bepaalde manier een kantelpunt tussen de thema’s van Sjemot(Exodus) en Wajikra(Leviticus) en de verhalen van het boek Bemidbar(Numeri). Aan het eind van het boek Sjemot hebben we gelezen over de totstandkoming van de Misjkan, het draagbare Tempeltje van de woestijn. In Wajikra worden de regels gegeven voor de offerdienst. Aan het begin van Bemidbar wordt een volkstelling gedaan. Onze sidra begint met een toegift daarop. De verschillende clans van de stam Levi worden opgesomd en hun taak bij het verplaatsen van de Misjkan wordt benoemd. Iedere clan krijgt specifieke verantwoordelijkheid voor een deel van de Misjkan. De sidra gaat dan verder met een aantal regels voor de tempeldienst (waaronder Birkat Kohanim) en eindigt met de giften van de stamoudsten voor de Misjkan.

Ik neem een detail uit deze sidra. Wanneer de clans van de stam Levi zijn opgenoemd, volgt een afsluiting van dit onderwerp. Tora zegt dat de aantallen die genoemd zijn bij het tellen van de Levieten die zijn van alle leden van de stam Levi, “van dertig jaar oud en daarboven, tot vijftig jaar oud, ieder die kwam om de dienst van het dienen of de dienst van het dragen in de tent van ontmoeting te verrichten”(Bemidbar 4:47).

Om te beginnen is blijkbaar het idee van Tora dat je het eerste deel van je leven besteed aan “gewone” dingen, zoals een gezin of je materiele zaken, en daarna pas naar de Tempel toegaat om daar te dienen. Er is een tijd voor verschillende dingen in het leven.

Wat mij echter in het bijzonder opviel is de tweedeling van het soort diensten. Er is de “dienst van het dienen” en de “dienst van het dragen”. Het ligt voor de hand dat “de dienst van het dienen” slaat op de offerdienst en de “dienst van het dragen” gaat over het verplaatsten van de Misjkan. Maar het probleem is dat de Levieten de offerdienst niet deden. Die was voorbehouden aan de (clan van de) Kohanim.

Rasji gaat hier op in door uit te leggen dat de “dienst van het dienen” gaat over het maken van muziek op cymbalen en harpen tijdens de Tempeldienst. Muziek maken tijdens de dienst is “de dienst van het dienen”. Seforno heeft een andere insteek. Voor hem gaat het om het verplaatsen van de Misjkan en over het in gebruik nemen ervan.

In een gemeente als de onze hebben verschillende mensen verschillende rollen, afhankelijk van hun karakter, hun positie in de gemeente en misschien zelfs wel de leeftijd. Sommige mensen zijn meer geïnteresseerd in “de dienst van het verplaatsen”. Het zijn mensen die graag nadenken over hoe we van wat we nu hebben naar iets nieuws toe kunnen komen. Het zijn mensen die, als het ware, de stokken van de Ark in de Misjkan permanent op hun schouders hebben en proberen er een nog betere plaats voor te vinden. Er zijn ook mensen die zich vooral bezig houden met “de dienst van het dienen”. Dat zijn mensen die vinden dat de Ark alleen betekenis heeft als deze op zijn plaats staat en waarvoor het belangrijk is om hetgeen we doen nog veel beter te doen.

Stokkendragers en dienaren van dienst hinderen elkaar wel eens. Maar het zal iedereen duidelijk zijn dat we ze allebei nodig hebben. Daarom worden ze in Tora samen genoemd. 

Nieuws

De Rabbijn legt uit: Vechten met God/jezelf... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>

december

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31