Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

01 oktober 2022 | 6 Tishri 5783

Omertijd

Omertijd

Het is de Omer-tijd. Tora vraagt van ons om zeven volle weken te tellen vanaf de dag na de rustdag waarop je het gerst-offer gebracht hebt. In onze traditie is dat vanaf de tweede dag van Pesach. Aan het eind van die periode is het Sjawoe’ot, wekenfeest.

In de Tora is dit alleen maar een periode die je moet tellen. In onze traditie wordt dat geïnterpreteerd als een individuele plicht. Er zijn tegenwoordig allerlei apps om je te helpen. De periode zelf heeft in Tora geen speciale “smaak”. Er worden geen verdere gebruiken beschreven en er is ook geen verhaal. In de na-Bijbelse tijd is dat echter anders. De Omer-tijd is een periode in het jaar van half-rouw. Je wordt geacht geen speciaal leuke dingen te doen. Traditioneel trouwt men bijvoorbeeld niet in de weken tot aan Lag-baOmer (de 33e dag van de Omer) en je gaat ook niet naar de kapper.

We weten niet precies wanneer, maar ergens in de loop van de geschiedenis is dit rouw-label op deze dagen terechtgekomen. Je komt vaak het verhaal tegen dat dit is wegens het sterven van de leerlingen van rabbi Akiva. Het verhaal wordt verteld in de Talmoed, maar daar wordt dan weer geen verband gelegd met de Omer-periode.

Volgens de Talmoed had Akiva 12.000 paren leerlingen die stierven door ziekte, tijdens een plaag in deze tijd van het jaar, omdat ze elkaar niet met respect behandelden. Akiva, gaat het verhaal verder, kwam daarna naar het zuiden, naar het huidige Israël, en gaf daar les aan een aantal leerlingen. Deze nieuwe leerlingen zijn degenen die na de latere verwoestingen die op de Bar-Kochba opstand volgde, de Misjna samenstelden. De Misjna is één van de hoekstenen van het Jodendom zoals wij het kennen.

Het verhaal over de 12.000 paren leerlingen kennen we niet uit andere bronnen. Het is de vraag hoe historisch het is. Veel mensen denken dat het verhaal eigenlijk geplaatst moet worden tijdens de Bar-Kochba-opstand waarin Akiva een rol had. Hij stierf als een martelaar, samen met veel van zijn leerlingen.

De reden dat ik dit schrijf is niet zozeer de details van het verhaal maar meer het idee dat een periode in het jaar opeens een tijd van inkeer of half-rouw kan worden. Door een plaag, zegt de traditie. En dan lijkt de Omer-periode weer heel erg op die van ons. We kunnen niet naar de kapper. En je kunt even niet meer naar huwelijksfeesten.

In de Kabbalistische traditie krijgt de Omer-periode nieuwe invulling. Juist als een tijd van spirituele groei. Iedere dag heeft zijn eigen eigenschappen, afkomstig van de mystieke Sefira die met de dag is geassocieerd. Je gaat, zeven weken lang de sporten van de spirituele ladder langs, geholpen door de verschillende eigenschappen van de dagen.

Je huis niet uitmogen en niets beleven lijkt vooral een recept voor een periode van stagnatie, waarin niets veranderd. Maar juist deze periode van half-rouw kan ook een uitdaging bevatten. Misschien is het een opdracht voor ieder van ons. Kun je van deze periode van (gedwongen) ingetogenheid ook een periode van verandering en groei voor jezelf maken?

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: installatie Rabbijn Peter Luijendijk op 19 juni 2022 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: op Sjabbat 21 mei 2022 nam Albert afscheid als rabbijn van onze LJG Lees meer >>

oktober

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31