Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

16 september 2019 | 16 Elul 5779

Pesach

Pesach

Alan King was een Amerikaans-Joodse komiek aan wie de volgende uitspraak wordt toegeschreven: “A short summary of every Jewish holiday: They tried to kill us; we won; let’s eat!". Je kunt deze uitspraak in allerlei varianten terugvinden op internet en of deze echt oorspronkelijk van Alan King was, weet ik niet. Of dit nou ook echt van toepassing is op alle Joodse feestdagen, kan ik ook zo snel niet zeggen. Er zijn misschien één of twee dagen te noemen die geen basis in de geschiedenis hebben en die hier buiten vallen. Maar het is in ieder geval wel een aardige beschrijving van de Seder. Het centrum van de Seder is de vertelling van het uittochtverhaal. De Misjna (Pesachim 10:4) leert ons dat het verhaal verteld moet worden van slecht naar goed. Wil je dat kort doen, heb je veel zin in eten en niet in ingewikkelde woorden? Dan kan de uitspraak van Alan King dit jaar een oplossing bieden.

Ik heb wel een probleem met de uitspraak van Alan King. Niet omdat hij ongelijk heeft, meer omdat dit het beeld is van Jodendom dat vaak wordt geprojecteerd. Alsof Jodendom alleen maar gaat over ellende. Ellende in de geschiedenis was er genoeg voor iedereen, daar hebben wij als Joden geen alleenrecht op. Dat geldt ook voor ellende in onze eigen dagen. Mijn ongenoegen komt meer voort uit de vraag wat voor ons de betekenis is van Jodendom. Is de ellende het enige dat ons bindt met onze Joodse wortels? Of zien wij ook positieve waarden in onze traditie? Wat willen wij onze kinderen leren?

Samen eten (let’s eat) heeft natuurlijk wel een speciale betekenis. Ik heb in sjoel wel eens gesproken over de revolutionaire keuze die het Jodendom gemaakt heeft om de Tempel te verplaatsen naar onze eetkamer. Wanneer wij op Erev Sjabbat samen eten, doen we alsof wij Kohanim (priesters) zijn die eten van de offers die gebracht zijn. Tijdens de Seder doen wij alsof wij in de bergen van Jeruzalem zijn en Pesach daar vieren, in de omgeving van de Tempel. Wij spreken het in het Jodendom gewoonlijk niet zo uit, maar in religieuze termen kan je zeggen dat wij in het Jodendom, tijdens onze feesten, eten in de nabijheid van de Eeuwige. Anders gezegd, voor ons is God niet iemand die verblijft in de Hemel, maar hij of zij is een gast of huisgenoot die met ons de tafel deelt. Dat is de echte betekenis van de beker van Elijahoe. Symbolisch gezien dan.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Uit je dak gaan ... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>

september

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30