Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

23 september 2018 | 14 Tishri 5779

Pinchas

Meknes, Marokko

Pinchas

In de sidra van deze week, Pinchas, kom je opnieuw een volkstelling tegen en daarna de wordt de verdeling van het Beloofde Land aangekondigd:

Onder deze stammen moet het land als erfelijk bezit verdeeld worden, overeenkomstig het aantal namen.

In de Talmoed ontstaat een discussie, typisch zo’n geval van Talmoedische haarkloverij (Baba Batra 117a), die eigenlijk nergens over lijkt te gaan. De Talmoed stelt de vraag hoe die verdeling nu precies is geweest. Rabbi Josji’a denkt dat “overeenkomstig het aantal namen” betekent dat de verdeling ging op basis van de namen van de families die uit Egypte trokken. Rabbi Jonathan denkt daarentegen dat je de nadruk moet leggen op “deze”, in het Hebreeuws het woordje “élè” dat parmantig vooraan de zin staat. Het gaat volgens hem om de mensen die tegenover Mosjé staan, degenen die daadwerkelijk het land zullen binnentrekken. De verdeling was, volgens deze mening, naar hun getal. Alle commentatoren daarna nemen een positie in. Rasji is het eens met Jonathan en ik denk dat hij gelijk heeft. “Deze” slaat natuurlijk terug op de volkstelling er vlak voor, er is niet veel reden om iets anders te bedenken.

Heeft deze discussie enige betekenis? In het commentaar Or ha-Chaijm (Chajim ibn Atar, Meknes, Marokko 18e eeuw) wordt een externe tekst (een Barajta) geciteerd die ik verder nergens heb gevonden, waarin een andere mening wordt gegeven. Of misschien wel een uitleg voor het verschil tussen Jonathan en Josji’a. In deze barajta wordt gezegd dat met “élè” wordt bedoeld: alle rechtvaardige en vrome mensen.

Ik denk dat Or ha-Chajim (of hij nou echt een externe tekst heeft gezien of niet) gelijk heeft dat dit is waar het meningsverschil over gaat. Het land beërven is onderdeel zijn van het Joodse Volk, jezelf rekenen tot degenen die een oude, van generatie op generatie overgedragen band hebben met de belofte aan de aartvaders die teruggaat tot de oudste perioden van de menselijke geschiedenis. Geldt deze band alleen voor religieuze Joden? Of mag je jezelf ook rekenen tot degenen die dit aangaat wanneer je niet zo heel erg vroom bent, of zelfs niet zo rechtvaardig in je eigen ogen?

De generatie die uitging uit Egypte, dat waren de mensen die stierven in de woestijn wegens hun opstandige gedrag. Rabbi Josji’a vindt dat, ondanks dat, de verdeling van het land is naar hun getal. Zij erven de belofte en het land.

Ik vraag mensen met Joodse familie of ze naar sjoel willen komen. Ik krijg dan vaak als antwoord “maar ik geloof niet, ik leef niet Joods”. Dat maakt niet uit, je telt toch gewoon mee. Ook wij allen in onze seculiere generatie.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: de reis naar Londen Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Seder 5778 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Jouw nieuwe Tora ... Lees meer >>

september

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30