Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2021 | 11 Tammuz 5781

Sjelach Lecha

Sjelach Lecha

De sidra van deze week, “Sjelach Lecha” gaat over, zeg maar, het verschil tussen “de goede taak doen” of “de taak goed doen”. Na een reis van een jaar vanaf de uittocht uit Egypte, is het volk aangekomen in de buurt van Kena’an, de intocht kan beginnen. De sidra begint met de opdracht van God aan Mosjé om de leiders van de stammen uit te sturen om door het land te reizen. Mosjé voert de opdracht van God uit, maar wanneer de mannen terugkomen, rapporteren tien van de twaalf dat het weliswaar een erg goed land is, maar dat het nooit zal lukken om het in te nemen. God wordt boos over het gebrek aan vertrouwen en besluit om de tocht door de woestijn te verlengen. Het volk zal veertig jaar in de woestijn wonen, zolang dat alle volwassenen daar zullen sterven en pas de volgende generatie het land in bezit zal nemen.

Blijkbaar had God toen Hij de opdracht gaf aan Mosjé iets anders in gedachten dan de uiteindelijke uitkomst. Wat gaat er mis tussen de opdracht van God en de rapportage? Ik vond twee commentaren die uitleggen wat het onderscheid is tussen de opdracht die gegeven is en de manier waarop deze is uitgevoerd. “Sefer Netiwot Sjalom” van Sholom Noach Berezovsky is een Chassidisch commentaar op Tora en de uitleg van het verhaal is gebaseerd op kabbala. Voor Sholom Noach was de opdracht aan de verspieders niet om te gaan zien of het land wel deugde. God had immers al gezegd dat het een land “overvloeiend van melk en honing” was. De taak was ook niet om te gaan kijken of de mensen te overwinnen waren. Na de uittocht uit Egypte en de wonderen in de woestijn moet het toch ook wel duidelijk geweest zijn dat dit met hulp van God wel zou lukken. Het was veel meer een spirituele reis, een tocht om te ontdekken hoe het staat met de “sitra achra”, de kant van het kwaad, en hoe je die met spirituele kracht de baas kunt worden. De fout van de verspieders was dat ze dit niet door hadden. In plaats van de spirituele reis, gingen ze op zoek naar materiële zwakte. En vonden de barrières waarnaar ze zochten.

“Haketav we-hakabbala” van Yaakov Tzvi Mecklenburg is een negentiende-eeuws commentaar. Yaakov Tzvi wijst erop dat, hoewel dit verhaal gewoonlijk het verhaal van de verspieders wordt genoemd, dat woord (“ragalim” in het Hebreeuws) in deze tekst niet voorkomt. De term wordt pas gebruikt in de her-vertelling van de episode door Mosjé in het eerste hoofdstuk van Dewarim [Deuteronomium]. In Tenach, meent Yaakov Tzvi, wordt dit woord gewoonlijk gebruikt in een negatieve zin. De woorden die in dit hoofdstuk gebruikt worden, komen van een ander werkwoord, het woord “toer”, een woord met de meer neutrale betekenis van rondreizen, bekijken. Volgens Yaakov Tzvi was de opdracht aan de mannen om het land rond te trekken en daarover te rapporteren. Ze vertrokken echter met de verkeerde “mind set” en vonden hetgeen ze al dachten te vinden. Het veroveren van het land zou onbegonnen werk worden. “In onze ogen waren wij als sprinkhanen, en natuurlijk waren wij dat ook in hun ogen” (Bemidbar [Numeri] 13:33).

Gewoonlijk worden wij niet uitgestuurd om, in opdracht van God, landen te gaan verkennen. Echter, we moeten allemaal weleens iets nieuws doen, iets waarvan we de uitkomst nog niet van tevoren weten. Succes heeft dan soms meer te maken met de mogelijkheden die we hebben om onze eigen twijfel te overwinnen, onze eigen kracht te zien, dan met de moeilijkheden van de taak die ons werkelijk te wachten staat.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30