Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

20 augustus 2019 | 19 Av 5779

Sjemini

Sjemini

Wiens kalender volg je? Zoals de meesten van jullie weten, volgen wij in de Liberale wereld de Joodse kalender zoals die ook in Israel geldt. Dat houdt in dat wij feestdagen niet verdubbelen en Pesach en Soekot zeven dagen vieren en niet acht. Wij, rabbijnen, kunnen daar allerlei redenen voor geven. In de Tora komt die extra dag niet voor en sinds we een berekende kalender hebben, is er geen onduidelijkheid over de precieze data van de feestdagen. De “bottom line” is dat wij, Liberale rabbijnen, al heel blij zijn als Joden zich gewoon aan de mitswot houden, als iedereen bijvoorbeeld zeven dagen afziet van het eten van brood. Waarom zouden we het onze gemeenteleden moeilijker maken en ze “verplichten” tot een achtste dag die niet goed te verdedigen is? In de orthodoxe wereld gelden regels, zoals de achtste dag, als een “hek om de Tora”. Ze zijn van oorsprong bedoeld om te voorkomen dat mensen per ongeluk overtredingen begaan. In het Liberale Jodendom vinden we dat het hek vaak zo hoog is gemaakt dat je er niet meer overheen kunt kijken. Hoge hekken om de Tora hebben ertoe geleid dat Joden de Tora zijn gaan vermijden omdat ze niet meer zagen waar het echt over ging.

Dit jaar hebben we een “dingetje” met de kalender. Pesach begon op vrijdagavond. De week daarop is het dus zowel in Israel als in de Liberale wereld een gewone Sjabbat. Buiten Israel is het voor Orthodoxe Joden dan nog de achtste dag Pesach. Dat heeft consequentie voor de sidra van de week. In Israel wordt een andere sidra gelezen (ook door orthodoxe Joden) dan in de galoet (de diaspora).

Voor ons ontstaat de vraag wie we dan volgen. We zouden natuurlijk de kalender kunnen volgen zoals deze in Israel wordt gehanteerd. Daar is in wezen niets mee mis, in het verleden zijn soortgelijke problemen wel op die manier opgelost. De consequentie is dat we dan wekenlang in onze sjoels een andere sidra lezen dan in een orthodoxe sjoel.

Omdat er wel iets voor te zeggen is om niet te veel verschil te maken met wat er “om de hoek” gebeurt, wordt daarom in de liberale wereld gekozen voor verschillende manieren om de boel bij elkaar te brengen. Om dat te bereiken, moet je op de een of andere manier een extra sidra tussenschuiven, in plaats van de Pesach-sidra. In reform-sjoels in de VS heeft men er voor gekozen de sidra van deze week in twee delen te knippen. Men leest daar twee weken achter elkaar “Sjemini”. In Amsterdam en in verschillende andere LJG sjoels in Nederland is besloten om deze week toch maar de sidra voor de achtste dag Pesach te lezen, hoewel het voor ons geen Pesach meer is. Persoonlijk vond ik deze oplossing een beetje vreemd. Het voelt voor mij niet goed aan om eerst te lezen over Pesach en matses en daarna bij de kiddoesj gewoon taart te gaan eten. Wij in Rotterdam doen het daarom toch weer anders. Deze week lezen wij, net zoals in Israel gedaan wordt, Sjemini. De week daarop lossen we het probleem op. Er staat dan in Israel een gecombineerde sidra (Tazria/Metsora) op het programma. Die gaan wij in tweeën delen om weer parallel met de rest van Nederland te lopen.

Zoals iemand bij mij in de buurt reageerde toen ik dit uitlegde “gewoonlijk vinden ze het in Rotterdam niet zo erg als we niet doen wat ze in Amsterdam zeggen”. 

Nieuws

De Rabbijn legt uit: E-mails ... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5779 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>

augustus

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31