Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

16 september 2019 | 16 Elul 5779

Tazria

Tazria

De sidra Tazria gaat voornamelijk over lichamelijke reinheid en dat is niet een onderwerp dat zich goed leent voor openbare bespreking. Dat is één van de redenen dat er niet heel veel commentaren zijn over deze sidra en dat de meeste commentaren de sidra nemen als een aanleiding om over iets anders dan reinheid te spreken.

De openingszin van de sidra spreekt over een vrouw die zwanger wordt en een kind baart. Nu weet iedereen dat je geen kind baart zonder zwanger te zijn geweest. Onze commentaar-traditie zoomt in op het gegeven dat de eerste helft van de zin daarmee overbodig lijkt. Maar omdat Tora de door God gegeven woorden zijn en God niet zo maar wat babbelt, moet er een andere, meer verhulde betekenis zijn.

Het opmerkelijke van de zin is dat deze het prille begin van de zwangerschap verbindt met de geboorte. Er is discontinuïteit, alles dat er in de tussenliggende periode van negen maanden gebeurt, verdwijnt, in dit vers, uit het zicht.

Zwangerschap is een wonderlijke gebeurtenis. Wij spreken niet voor niets van “in verwachting zijn”. Het zal de ervaring van iedere aanstaande ouder wel zijn dat deze periode in het licht staat van de vraag wat de toekomst zal brengen. We weten tegenwoordig veel meer over wat er gebeurt in het menselijk lichaam en hoe een kind zich ontwikkelt. Wij weten tegenwoordig zelfs lang van te voren of het een meisje of een jongen wordt en kunnen de kinderkamer desgewenst roze of blauw verven. Maar veel meer dan dat weten we eigenlijk niet over het kind dat op de wereld gaat komen. Wat zich afspeelt tussen het begin en het eindpunt van de zwangerschap is, in religieuze zin, het domein van God en Zijn doorgaande schepping.

De midrasj-literatuur geeft ons een bijzondere associatie wanneer het de “plotselinge” geboorte van een kind verbindt met het plotselinge ontstaan van een gedachte. In de midrasj-traditie is het begin van de aartsvaderverhalen de realisatie door Awraham dat er een God moet zijn die verantwoordelijk is voor deze wereld. Dit moment van inspiratie dat, als het ware, van verre kwam, is een moment van discontinuïteit. Awraham was daarvoor een gewoon iemand, niet anders dan de duizenden voor hem. Het moment waarop hij zich realiseerde dat de wereld, hoe chaotisch deze ook kan zijn, een oorsprong en een doel moet hebben, maakte de geboorte van onze Abrahamitische godsdiensten mogelijk.

Voor de midrasj zijn de momenten van discontinuïteit die wij ervaren, bijvoorbeeld bij het plotselinge ontstaan van een creatieve gedachte of bij de geboorte van een kind, de momenten dat wij het meeste het Goddelijk ingrijpen kunnen ervaren, het zijn de kleine wonderen van het leven.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Uit je dak gaan ... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>

september

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30