Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

27 november 2022 | 3 Kislev 5783

Tetsawee

Tetsawee

Op de Titusboog zijn ze nog te zien. Na het neerslaan van de Joodse opstand door Titus en zijn vader, Vespasianus, in het jaar 70 en de verwoesting van de Tempel in Jerusalem, werden de buitgemaakte goederen overgebracht naar Rome. Daar waren ze, naar verluid, te zien in een speciaal daarvoor gebouwd tempeltje. Wat er na de plundering van Rome door de Vandalen precies gebeurd is met deze oorlogsbuit, is een onderwerp van debat. Maar dat ze diep in de kelders van het Vaticaan verborgen gebleven zijn, lijkt alleen maar één van de vele samenzweringstheorieën. Die zijn van alle tijden.

Op verschillende plaatsen in de Talmoedische literatuur vinden we berichten over de Tempelvoorwerpen in Rome. Bijvoorbeeld over de Tsiets, de gouden diadeem van de Hogepriester. In de sidra van deze week, Tetsawee, vinden we de beschrijving van de diadeem:

Je moet voorts een voorhoofdsplaquette van zuiver goud maken en daarin graveren ‘Gewijd aan de Eeuwige’  (Sjemot [Exodus] 28:36).

In de Talmoed is een discussie over de vraag hoe die tekst er precies uitzag. Stond deze verdeeld over twee regels, met de Godsnaam boven? Rabbi Eliëzer, de zoon van rabbi Jossi zei: ‘In Rome heb ik zelf gezien dat ‘Gewijd aan de Eeuwige’ erop staat als één regel’  (Sjabbat 36b).

Al in Tora zijn de verschillende voorwerpen niet zomaar objecten. De Hoge Priester is degene die het dichtst bij God kan komen. Je kunt zijn kleding zien als een soort unievorm waarop allerlei emblemen staan die de betekenis van zijn functie weergeven. Stenen met de namen van de twaalf stammen, bijvoorbeeld, maken hem een vertegenwoordiger naar God toe van de eenheid van het Joodse volk. Werkelijk of gewenst.

Van de Tsiets zegt Tora dat deze overtredingen wegneemt, vooral ten aanzien van fouten bij de offerdienst. Een bijna magisch voorwerp.

Wij hebben de Tempel niet meer en kunnen zelfs de voorwerpen niet meer bekijken wanneer we op vakantie zijn in Rome. We hebben wel de behoefte om betekenis te geven aan de tekst van Tora. In “Or haChaiim” vond ik een uitleg die mij aansprak. Je moet, zegt het commentaar, de tekst op de Tsiets eigenlijk lezen als iets dat wij God willen vertellen: HetJoodse Volk is gewijd aan de Eeuwige.  Het is een uitdrukking van liefde, zoals van het volk voor God. Zoals wij hopen dat bij werkelijke liefde deze wederzijds is en beantwoord wordt.

Het is een mysterie, zegt Or haChaim, zoals Ani le-dodi we dodi li (Sjier haSjierim [Hooglied] 6:3), “Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij”.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: installatie Rabbijn Peter Luijendijk op 19 juni 2022 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: op Sjabbat 21 mei 2022 nam Albert afscheid als rabbijn van onze LJG Lees meer >>

november

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30