Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2019 | 18 Sivan 5779

Troema

Troema

De sidra van deze week, Troema, begint met de oproep om materiaal in te zamelen om daar de Misjkan van te maken, het draagbare Tempeltje van de woestijn “opdat Ik te midden van hen wonen kan”(Sjemot [Exodus] 25:8). Het is een beetje een cliché bij deze sidra geworden om te zeggen dat het natuurlijk er niet letterlijk om gaat dat God in je midden woont, maar dat je het meer individueel moet opvatten. Je moet een heiligdom in jezelf maken, zodat God in je eigen hart kan wonen. Dat is natuurlijk wel een mooie, spirituele gedachte, maar op de eerste plaats is dat niet wat er staat en het is ook wel moeilijker dan het lijkt. Ik weet dat er veel mensen zijn die deze sterke persoonlijke Godsbeleving niet kunnen opbrengen en ook voor mij is dat niet altijd te doen, zeker als het wat tegen zit in het leven. Soms is het toch wel makkelijker, misschien ook wel meer troostend, om je voor te stellen dat God niet in je hart wil wonen, maar ergens in de buurt, tussen de Starbucks en de AH To Go bijvoorbeeld.

Het beeld van God in je hart verdraagt zich ook niet heel erg goed met het traditionele beeld uit de Kabbala waarin het eerder andersom is. De oer-situatie is die waarin God het hele universum vult. Bij de scheppingsdaad maakt God even plaats, houdt als het ware zijn adem in. In de ruimte die dan ontstaat, vormt zich onze wereld. Wanneer God weer inademt, wordt deze materiele wereld weer deels gevuld met de “Goddelijke Vonken” verspreid tussen de geschapen materie. In dat beeld kun je eerder zeggen dat wij in Gods binnenste wonen dan andersom.

Maar ook het wereldbeeld van Tenach (de Hebreeuwse Bijbel) is anders dan het eenvoudige beeld zoals ik dat eerder weergaf. In Tenach zijn zowel de eerste momenten van de schepping als de eerste tijd in de woestijn ideaalbeelden waarin God en mens samenwonen. In het paradijs kun je God tegenkomen, wanneer Deze een wandelingetje maakt in de avondwind. De eerste tijd in de woestijn wordt door de profeten beschreven als een soort wittebroodsweken waar het Joodse volk, verbeeld als een jonge vrouw, samenleeft met de Eeuwige, samen een nieuw huis bouwt. De wereld daarna is een heel andere.

Je hoeft deze tekst niet helemaal letterlijk te lezen maar er is ook wel een alternatief voor het spirituele cliché. Ik denk dat Tora ons een ethische les wil leren. Het menselijk ideaal is dat wij ons leven zo leiden dat God bij ons zou kunnen komen wonen. Als het ware. 

Nieuws

De Rabbijn legt uit: Eldad en Medad profeteren in het kamp ... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5779 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30