Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

16 september 2019 | 16 Elul 5779

Tsav

Tsav

Wij lezen deze week Tsav, de tweede sidra van het boek Wajikra [Leviticus]. Net zoals de sidra van de vorige week gaat deze sidra uitsluitend over de offerdienst. De vorige sidra beschreef de verschillende offers vanuit het gezichtspunt van degene die het offer brengt en maakte onderscheid naar het doel van het offer. In deze sidra is de koheen, de priester, het centrum en wordt beschreven wat deze precies moet doen.

In onze dagen hoor je vaak benadrukken dat je de mitswot, de opdrachten van de Eeuwige, moet doen, simpelweg omdat ze opgedragen zijn. In sommige stromingen van het Jodendom wordt dat zelfs zozeer benadrukt dat men denkt dat je, wanneer je het idee hebt dat je enig voordeel hebt van het houden van de mitswot, het is alsof je ze niet hebt gedaan. Als je sjabbat prettig vindt, dan is dat verkeerd. Als je trots bent op je Joodse kennis, vergeet dan maar dat je het goed doet. Het is een gedachtestroom die je ook al in de Misjna kunt vinden. “Antichonos, de man van Socho kreeg de traditie van Sjimon de rechtvaardige. Hij zei: Je moet jezelf niet zien als knechten die hun heer dienen om een loon te ontvangen, maar wees als knechten die een heer dienen, niet om een loon te ontvangen. En laat de vrees voor de Hemel over jullie zijn (Pirkee Avot 1:3)”.

Het is maar één manier om naar de mitswot te kijken. Het loon van de dienst in de Tempel in Jeruzalem, bijvoorbeeld, was zondevergeving. Dat ligt natuurlijk voor de hand in het geval van het “zondebokje”, het offer dat werd gebracht op Jom Kippoer, Grote Verzoendag, maar veel van de dienst in de Tempel heeft een soortgelijke associatie. Bijvoorbeeld, het opgaand offer, het eerste onderwerp van de sidra van deze week, wordt vaak beschreven als verzoening voor verkeerde gedachten. Piekeren en schuldgevoelens liggen dicht bij elkaar. Het opgaand offer werd blijkbaar gezien als een ritueel om van de schuldervaring af te komen.

Als je de mitswot ziet als opdrachten die geen nut hebben, is het makkelijk om er afstand van te doen. “De Tempel is er niet meer, niet ons probleem. Moet God maar zorgen voor herstel ervan”. Maar als je de offerdienst ziet als iets dat nut voor je heeft, dan is het verlies van die dienst een probleem. In onze Joodse traditie komen we daarom verschillende gebruiken tegen die ervaren worden als functionele plaatsvervangers van de offerdienst. Als je een gemeenschappelijke noemer zoekt dan is het misschien wel dat wij, in plaats van offerdieren, woorden offeren. Maar wel verschillende woorden.

Het meest direct is het lezen van een beschrijving van de offerdienst. Het zondeoffer op Jom Kippoer wordt niet gebracht maar we lezen wel in de Moesaf-dienst, vroeg in de middag van Jom Kippoer, wat er gebeurde in de Tempel. Het lezen over het zondeoffer moet dat, als het ware, in Gods herinnering brengen en hetzelfde teweegbrengen, alsof het offer gebracht is. In een traditionele siddoer (gebedenboek) vind je aan het begin van de dagelijkse dienst uitgebreide teksten waarin de dagelijkse dienst in de Tempel wordt beschreven, met dezelfde functie.

Een andere manier om de offerdienst om te zetten in woorden is de gebedsdienst zelf. De Joodse gebedsdienst wordt vaak “Avoda balev” genoemd, de dienst van het hart. Het woord “avoda” verwijst hier naar de dienst van de Tempel.

En een derde manier is het leren van Tora. Tora wordt vaak beschreven als een vuur dat niet gedoofd kan worden. De plicht van de Kohanim om het vuur op het altaar brandend te houden is dan de basis van onze verplichting om Tora te blijven leren. Dat kan natuurlijk “lisjma”, voor zich alleen zijn, zonder er enig voordeel bij te willen hebben. Maar ik kan jullie wel beloven dat, als je het doet, als je van het leren van Tora een vast gebruik maakt, je er plezier in zult hebben. Religie, is dan toch nog ergens voor nuttig.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Uit je dak gaan ... Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: 50-jarig Jubileum LJG Lees meer >>

september

  • <  
  •   >
z m d w d v z
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30