Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2021 | 11 Tammuz 5781

Wajeera

Wajeera

Terwijl ik dit schrijf, luister ik naar “You want it darker”, het definitief laatste album van Leonard Cohen z.l. die vorige week is overleden. Leonard Cohen is voor mij altijd een belangrijke zanger geweest. Ik houd van de band in zijn liederen tussen muziek en tekst.

De sidra van deze week, Wajera, bevat de tweede helft van de Awraham-verhalen. In deze sidra vind je onder meer het bezoek aan Awraham door “drie mannen”, de verwoesting van Sedom en Amora, en de Akeda, het binden en bijna-offer van Jitschak. Voor ons is Awraham de aartsvader bij uitstek, de eerste die een speciale, wederzijdse relatie met God heeft. God spreekt niet alleen met hem om hem opdrachten te geven maar is bij hem te gast en luistert naar hem wanneer hij pleit voor het lot van Sedom. De relatie tussen Awraham en God is niet altijd makkelijk. Wat God van Awraham vraagt, is aan de randen van hetgeen een mens kan opbrengen, zoals weggaan bij je familie en je vaderland. Soms ook is de vraag ver voorbij hetgeen je wilt opbrengen, zoals wanneer God Awraham vraagt zijn zoon te offeren.

Onze traditie schildert Awraham vooral als de man van het grote Godsvertrouwen. Wanneer God aan hem vraagt om iets te doen, dan staat hij vroeg op om invulling te geven aan de opdracht. Hinèni, “kijk, hier ben ik”.

De verhalen over Awraham zijn door alle tijden met ons meegegaan. Misschien wel omdat het grote Godsvertrouwen van Awraham voor ons een ongemakkelijk voorbeeld is. Zouden wij ook zomaar vroeg opstaan als ons gevraagd wordt om onze kinderen te offeren? Of is een keuze om onze kinderen een Joodse opvoeding te geven, en daarmee een onzekere toekomst, op de eerste plaats al een offer. Of misschien is de onzekerheid die onderdeel is van ons dagelijks bestaan wel het offer dat wij van dag tot dag brengen. Het is een ervaringsfeit voor heel veel van onze Joodse voorouders dat je op moet staan van de plaats waar je geboren bent en op weg moet gaan naar een plaats die je ooit zal worden aangewezen. Wij zijn allemaal Awraham wanneer wij vroeg in de morgen opstaan om onze taak te verrichten, zonder dat we weten wat de avond zal brengen. Het is onze traditie die ons zegt dat God dit van ons mag vragen omdat Hij ook naar ons luistert. Maar hebben wij wel zoveel vertrouwen?

Wat is het nou eigenlijk dat er van ons verwacht wordt? Wanneer Awraham Jitschak daadwerkelijk had geofferd, was dat het einde van het verhaal “You want it darker, we kill the flame”. Leonard Cohen spreekt over een schuldige paradox. Is de schuldige paradox van onze opdracht juist de moeite om de vlam brandend te houden? 

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30