Liberaal Joodse Gemeente Rotterdam.

21 juni 2021 | 11 Tammuz 5781

Zweren of beloven

Zweren of beloven

Zweren of beloven

Moet je beloven of zweren? Het derde van de tien geboden vertelt ons dat wij de naam van de Eeuwige niet betekenisloos moeten gebruiken. Letterlijk staat er: ¨Hef (gebruik) de Naam van de Eeuwige, jouw God niet betekenisloos op want Hij zal degene die Zijn Naam betekenisloos heeft gebruikt niet schuldeloos maken”. Om reden die mij niet helemaal duidelijk is, is de gebruikelijke interpretatie in Nederland verengd tot een verbod op vloeken. De gebruikelijke vloek in het Nederlands is natuurlijk wel een soort eed, waarin je aan de Eeuwige vraagt om het toch vooral slecht met je te laten gaan. Als je dat letterlijk neemt, moet je het maar niet zeggen. Als je in God gelooft, zeker niet. Voor wie niet gelooft, ach hoe zeker ben je van jezelf?

In de Joods traditie wordt het derde gebod gelezen als een verbod op het zweren van een eed als je van tevoren weet dat je deze niet wilt of kunt houden. En omdat je nooit zeker weet of je wat je belooft wel kunt doen, moet je met het zweren van eden erg oppassen. Dat geldt zeker als het gaat om heel grote en een beetje abstracte zaken, zoals de belofte je aan de grondwet te houden. Wie weet, wordt de grondwet zo veranderd dat je dat helemaal niet meer wilt. En wat doe je dan met je eed?

Is het dan beter om een belofte af te leggen? Misschien een beetje. Maar in de Joodse traditie is er eigenlijk geen groot verschil tussen de twee. Iemand die iets plechtig belooft, in het bijzijn van twee getuigen, is daar aan gehouden alsof de Naam van God daarbij gebruikt is. Een overeenkomst in de Joodse wet ontleent zijn betekenis niet aan de handtekening van de contractanten, maar aan het gegeven dat er getuigen zijn die kunnen verklaren dat ze het moment van overeenkomst hebben bijgewoond. In het geval van onze nieuwe koning en de leden van de Staten Generaal zijn er veel meer dan twee getuigen.

Dan maar niets beloven? Dat kan toch ook weer niet. Zeker als het gaat om de relatie tussen het individu en de overheid. De Talmoed zegt: Dina Malchoeta Dina, de wet van het Koninkrijk is de wet. Dus als de functie waartoe je geroepen bent dat van je vraagt, moet je het doen.

En dan is er ook nog Kol Nidré. De avond van Jom Kippoer wordt gewoonlijk genoemd naar de eerste tekst die wij dan zingen: “alle geloften”. Wij weten dat wij, faalbare mensen, met de beste bedoelingen van alles beloven en niet nakomen. Een beetje nederigheid ten opzichte van de Koning van de Koning der Koningen (Melech Malché haMlachim) is daarom wel op zijn plaats.

Nieuws

Fotoalbum toegevoegd: Dagtocht Rotterdam op 25 augustus 2019 Lees meer >>
Fotoalbum toegevoegd: Poerim 5780 Lees meer >>
De Rabbijn legt uit: Offer... Lees meer >>

juni

  • <  
  •   >
z m d w d v z
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30